טל רימרצ'וק – ״האגדה של זלדה״

טל רימרצ'וק

קטגורית מאמרים

קטגוריות

טל רימרצ'וק מטפל בהבעה ויצירה Ph.D. אנליטיקן יונגיאני.

״האגדה של זלדה״ מעולם המשחקי המחשב בהצצה דרך הראיה פסיכולוגית – יונגיאנית. מאת טל רימרצ'וק. 

שלום, כאן טל רימרצ'וק. לפני כעשרים וחמש שנה בהיותי חונך שיקומי טיפולי הייתי מגיע אל בתי המטופלים שהייתי עובד איתם. רבים מהם היו בני נוער. כחלק מתהליך ההיכרות ובניית האמון והתקשורת לא פעם שחקתי עימם במשחקי מחשב שונים. בהמשך, כשעבדתי עם נערים על הרצף האוטיסטי נוכחתי לא פעם כי משחקי המחשב מהווים גשר חשוב להבנת עולמם הפנימי והדיאלוג עימם.

קצת תיאוריה

קארל גוסטב יונג, פסיכואנליטיקאי שווייצרי, פיתח את התיאורית הארכיטיפים בשנים הראשונות של המאה ה-20. כאשר הארכיטיפים הם אבני היסוד של הלא מודע הקולקטיבי (שכבת הנפש הקדומה והגדולה ביותר בנפש האדם), הגן הנפשי של בני האדם. הארכיטיפים הם התבניות יסוד ראשוניות והקדומות ביותר של חשיבה, דימוי ורגש אשר מוביל אותנו להתנהלות כזו או אחרת בחיי היום יום.

במשחקי המחשב השונים ישנו שימוש רחב בדימויים וארכיטיפים מהעולם הפסיכולוגי – יונגיאני. במאמרי הנוכחי בחרתי להדגים את השימוש במושג ״מסע הגיבור״ של יונג, דרך משחק מחשב "האגדה של זלדה". משחק זה מהווה דוגמא טובה לאיך הפסיכולוגיה היונגיאנית שיש בה התבוננות קדומה ועמוקה על נפש האדם אקטואלית גם היום דרך משחק מחשב פופולרי ועכשווי.

"האגדה של זלדה" הוא סדרת משחקי וידאו שפותחה על ידי נינטנדו, שהראשון בינהם שיצא בשנת 1986.

במשחק האגדה של זלדה יוצא לינק, הדמות הראשית במשחק (שהוא יצוג של דמות הגיבור הארכיטיפי) ל״מסע הגיבור״. מסע של התפתחות התודעה של כל אדם לכיוון מה שיונג מכנה אינדיבידואציה – תהליך של דחף התפתחותי בנפש האדם לשלמותו, קבלה של אחדות הניגודים בנפשו וכל זאת על מנת שיוכל לממש את עצמו ואת הייחודיות שבו.

מטרתו של לינק במשחק להציל את הנסיכה זלדה, לחבור אליה ולשחרר את ממלכת היירול מהכוחות הרשע. ניתן לראות את זלדה כמה שיונג מכנה אנימה – היסוד הנשי בנפשו של הגבר, אותה אנרגיה מאזנת שמביאה איתה את אנרגית החיים, הווית הכוליות, והשלמה וחיבור עם האנרגיה הגברית.

במהלך המשחק, לינק נלחם בגנון המייצג את האימפולסים האפלים והאכזריים שלינק צריך להתמודד איתם ולהתגבר עליהם וזאת על מנת שיוכל לשחרר את זלדה הנסיכה.  בראיה היונגיאנית, גנון הוא החלק הצילי של בני האדם, אותו חלק לא מפותח של האשיות, חלק שהוא אינו עומד באותו המקום ביחד עם התודעה. אותו חלק לא מפותח הינו מודחק ונוטה לצאת החוצה או לעיתים להתפרץ ללא שליטה של המודע. במהלך מסע הגיבור כל אדם לומד  להתמודד עם החלקים הציליים בחייו ולאט לאט רותם אותם לשירות כוחות האגו, אותם כוחות מתפקידים העוזרים לכל אחד ואחת לתפקד ביום יום.

ניתן לראות דרך משחק המחשב ״המסע של זלדה״ וגם דרך משחקים רבים אחרים כי השימוש בארכיטיפים יונגיאניים במשחקי המחשב ״מגרים״ את התודעה האנושית והדפוסים העמוקים שבה (לא מודע קולקטיבי). הם מעניקים לשחקנים עומק פסיכולוגי ומאפשרים חוויה עשירה ומרתקת. השחקנים לא רק "משחקים" אלא גם עוברים תהליכים פסיכולוגיים שמחקים ונוגעים גם בתהליכים האישיים של כל שחקן ושחקן עם ההתמודדות ודילמות הפנימיות והחיצוניות. בכך, משחקי המחשב משדרים ומעוררים את המיתוסים העתיקים שיצרו ועיצבו את התרבות האנושית, תוך שהם מתאימים אותם לקהלים מודרניים ולטכנולוגיות חדשות.

ליצירת קשר השאירו הודעה

מלאו פרטים וקבלו הצעה …

שתף את הפוסט הזה עם החברים שלך