עו"ד אייל בסרגליק: ההיסוס להכיר ברצח כפיגוע

קטגורית מאמרים

קטגוריות

עו"ד אייל בסרגליק: ההיסוס להכיר ברצח כפיגוע: כשל מערכת המשפט במלחמה בטרור

מאת: עו"ד אייל בסרגליק

ההחלטה המאוחרת של הפרקליטות להכיר ברצח יוחאי אבני ז"ל כפיגוע לאומני מעוררת שאלות מהותיות בנוגע ליכולת של מערכת המשפט להבטיח צדק והגנה על אזרחי ישראל. הכרה במעשה טרור לאומני אינה רק עניין פורמלי או טכני; יש לכך השלכות מרחיקות לכת על המשפחה הנפגעת, על החברה הישראלית ועל מאבק המדינה בטרור. ההתנהלות של הפרקליטות בנושא זה חושפת בעיה עמוקה יותר של חוסר החלטיות ומסמלת את הכשלים המערכתיים המעמידים בסכנה את האזרחים.

פשע שמקורו בשנאה לאומנית

כאשר רוצח, המזוהה כפעיל חמאס, נכנס ליישוב ישראלי במטרה לפגוע ביהודים ודוקר אדם שוב ושוב בברוטליות, ברור שמדובר בפיגוע טרור. העובדה שהייתה התלבטות מצד הפרקליטות אם להגדיר את המעשה כפיגוע או רק כמעשה פלילי רגיל, מעלה סימני שאלה חמורים לגבי הנחישות והיעילות של מערכת הצדק בישראל. דחיית ההכרה במניע הלאומני רק מעצימה את תחושת האי-ודאות והחולשה שמקרינה המערכת לאזרחיה.

הכרה מהירה במעשה כמפתח לתמיכה בנפגעים

הכרה במעשה טרור נושאת משמעות עמוקה למשפחות הנפגעים. כאשר אירוע מוכר כפיגוע טרור, המשפחה זכאית לקבלת זכויות, פיצויים ותמיכה מהמדינה, כמו גם הכרה מלאה במעמדם כקורבנות טרור. ללא הכרה כזו, היו בני משפחתו של יוחאי אבני עלולים להישאר ללא המעמד והזכויות המגיעות להם. המדינה חייבת לפעול בנחישות ובמהירות בכל הנוגע למקרים מסוג זה, על מנת לשדר מסר ברור וחד משמעי – פיגועים לאומניים לא יישארו ללא תגובה חריפה.

מאבק כולל בטרור – לא רק באמצעות כלי נשק

המאבק בטרור אינו מתחולל רק בשדה הקרב, אלא גם בזירה המשפטית והנרטיבית. כשמערכת המשפט מהססת להגדיר אירועים מונעי שנאה לאומנית כפיגועי טרור, היא מערערת את הנרטיב הלאומי שלנו ומזמינה ביקורת מחוץ ומבית. ההכרה במניע הלאומני לא רק תומכת במשפחות הקורבנות, אלא גם משמשת ככלי מרכזי במלחמה הפסיכולוגית והציבורית מול הטרור.

משבר אמון במערכת המשפט

ההיסוס של הפרקליטות בנוגע להגדרת רצח יוחאי אבני כפיגוע מהווה דוגמה לכשל מוסרי. במקום לפעול במהירות ובנחישות, היא משדרת מסר בעייתי של חולשה וספקות. הכשלים במערכת המשפט אינם רק טכניים. הם מעמידים בסכנה את יכולתה של ישראל להתמודד עם איומים ביטחוניים. אי אפשר להילחם בטרור בהיסוס. כל כשל בטיפול באירועים חמורים מעין אלה מחזק את תחושת הריקבון במערכת המשפט.

עו"ד אייל בסרגליק – מומחה למשפט פלילי וצבאי

עו"ד אייל בסרגליק, המתמחה בתחום המשפט הפלילי והצבאי. הוא ראה מקרוב את ההשלכות של תקלות במערכת המשפט על הציבור הרחב. עם ניסיון נרחב בתחום, כולל כהונה כיו"ר הפורום הפלילי הארצי של לשכת עורכי הדין. עו"ד בסרגליק מבין את משמעות ההחלטות המשפטיות וההשפעה שלהן על החברה הישראלית. הוא מדגיש כי הכרה מיידית במניע הלאומני הייתה מספקת מסר ברור לאזרחי ישראל ולאויביה כאחד. כל ניסיון לפגוע בנו יזכה לתגובה החריפה ביותר.

קריאה לפעולה ולתיקון

הפרקליטות חייבת לעבור שידוד מערכות.לחזק את הנחישות שלה. לוודא שכל פיגוע טרור לאומני יטופל ללא עיכוב וללא פשרות. חוסר ההחלטיות במקרה של רצח יוחאי אבני ז"ל אינו יכול להמשיך להיות המצב השגרתי. על מערכת המשפט להבטיח שטרוריסטים ייענשו בכל החומרה, ושהקורבנות ומשפחותיהם יזכו להכרה המלאה במעמדם ובזכויותיהם. במציאות המורכבת של מדינת ישראל, רק פעולה נחושה תוכל להגן על אזרחי המדינה. ולהבטיח את ביטחונם.

לכתבות נוספות היכנסו לבלוג של עו"ד אייל בסרגליק

ליצירת קשר השאירו הודעה

מלאו פרטים וקבלו הצעה …

שתף את הפוסט הזה עם החברים שלך